Największa na świcie sieć restauracji fastfoodowych, McDonald’s, po ponad trzech dekadach definitywnie wycofuje się z Rosji. Gigant zamierza sprzedać wszystkie 850 lokali, zatrudniających łącznie 62 tys. osób. Wartość transakcji szacowana jest na 1,2-1,4 miliarda dolarów.
McDonald’s znika z Rosji. Agresja na Ukrainę „niezgodna z wartościami” firmy
W opublikowanym 16 maja komunikacie czytamy, że decyzja o całkowitym wycofaniu się z Rosji jest wynikiem przedłużającej się agresji wojsk rosyjskich na terytorium niezależnego państwa, Ukrainy. Jak wskazują władze firmy dalsze prowadzenie biznesu w Rosji „nie jest już możliwe do utrzymania i nie jest zgodne z wartościami McDonald’s”.
Przypomnijmy w tym miejscu, że McDonald’s już na początku marca postanowił o czasowym zawieszeniu swojej działalności na terytorium Rosji, a wszystkie restauracje zostały okresowo zamknięte. Spółka informowała wtedy, że zawieszenie działalności nie wpłynie na wypłatę pensji dla osób zatrudnionych.
W dzisiejszym komunikacie dyrektor generalny Chris Kempczinski poinformował, że z uwagi na lojalność pracowników, jak i setek dostawców wobec McDonald’s decyzja o wycofaniu była niezwykle trudna, jednak spółka musi pozostać wierna swoim ideałom i wartościom.
„Jesteśmy zaangażowani w naszą globalną społeczność i musimy pozostać niezłomni w naszych wartościach”, powiedział Kempczinski cytowany w oświadczeniu. Dodał także, że zaangażowanie w wartości oznacza, że nie firma nie może już dłużej utrzymywać w Rosji „świecących łuków” – znaku towarowego rozpoznawanego na całym świecie.
Wszystkie restauracje na sprzedaż
Zgodnie z przekazanymi dziś informacjami, spółka zamierza sprzedać wszystkie z obecnych na rosyjskim rynku restauracji. Łącznie jest ich 850, a ilość zatrudnionych w nich osób wynosi około 62 tysięcy. Jak wskazano, trwają obecnie przygotowania do pierwszego etapu, czyli poszukiwania „lokalnego nabywcy” i rebrandingu.
McDonald’s informuje przy tym, że sprzedaż restauracji będzie wiązała się z usunięciem rozpoznawalnych łuków i wycofaniem menu, jednak znaki towarowe na terytorium Rosji mają pozostać.
Jak szacują władze firmy, wartość transakcji sprzedaży ma oscylować w granicach pomiędzy 1,2 a 1,4 miliarda dolarów. Póki co nie podano, czy spółka ma już na oku ewentualnego nabywcę.
Pierwsza restauracja McDonald’s w Rosji została otwarta w centrum Moskwy ponad 30 lat temu, czyli wkrótce po upadku muru berlińskiego. Wiele osób uznało to wtedy za symbol łagodzenia relacji pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Związkiem Radzieckim w okresie tzw. zimnej wojny.
Niesprowokowana agresja Rosji na Ukrainę doprowadziła do tego, że z rosyjskiego rynku wycofało się już wielu największych graczy działających w branży spożywczej. Zaliczyć do nich możemy m.in. Pepsi, Coca-Cola czy Starbucks. Dzisiejsza decyzja McDonald’s jeszcze bardziej odcina Rosjan od globalnych marek.