McDonald’s wycofuje się z Rosji. Gigant sprzedaje wszystkie restauracje

Po 32 latach McDonald’s znika z Rosji. Firma planuje sprzedaż wszystkich restauracji zatrudniających 62 tys. osób. Wartość transakcji szacowana jest na 1,2-1,4 mld dolarów.
McDonald's Rosja
McDonald’s wycofuje się z Rosji. Firma planuje sprzedaż wszystkich restauracji. Zdjęcie ilustracyjne: oneclearvision

Największa na świcie sieć restauracji fastfoodowych, McDonald’s, po ponad trzech dekadach definitywnie wycofuje się z Rosji. Gigant zamierza sprzedać wszystkie 850 lokali, zatrudniających łącznie 62 tys. osób. Wartość transakcji szacowana jest na 1,2-1,4 miliarda dolarów.

McDonald’s znika z Rosji. Agresja na Ukrainę „niezgodna z wartościami” firmy

W opublikowanym 16 maja komunikacie czytamy, że decyzja o całkowitym wycofaniu się z Rosji jest wynikiem przedłużającej się agresji wojsk rosyjskich na terytorium niezależnego państwa, Ukrainy. Jak wskazują władze firmy dalsze prowadzenie biznesu w Rosji „nie jest już możliwe do utrzymania i nie jest zgodne z wartościami McDonald’s”.

Przypomnijmy w tym miejscu, że McDonald’s już na początku marca postanowił o czasowym zawieszeniu swojej działalności na terytorium Rosji, a wszystkie restauracje zostały okresowo zamknięte. Spółka informowała wtedy, że zawieszenie działalności nie wpłynie na wypłatę pensji dla osób zatrudnionych.

W dzisiejszym komunikacie dyrektor generalny Chris Kempczinski poinformował, że z uwagi na lojalność pracowników, jak i setek dostawców wobec McDonald’s decyzja o wycofaniu była niezwykle trudna, jednak spółka musi pozostać wierna swoim ideałom i wartościom.

„Jesteśmy zaangażowani w naszą globalną społeczność i musimy pozostać niezłomni w naszych wartościach”, powiedział Kempczinski cytowany w oświadczeniu. Dodał także, że zaangażowanie w wartości oznacza, że ​​nie firma nie może już dłużej utrzymywać w Rosji „świecących łuków” – znaku towarowego rozpoznawanego na całym świecie.

Wszystkie restauracje na sprzedaż

Zgodnie z przekazanymi dziś informacjami, spółka zamierza sprzedać wszystkie z obecnych na rosyjskim rynku restauracji. Łącznie jest ich 850, a ilość zatrudnionych w nich osób wynosi około 62 tysięcy. Jak wskazano, trwają obecnie przygotowania do pierwszego etapu, czyli poszukiwania „lokalnego nabywcy” i rebrandingu.

McDonald’s informuje przy tym, że sprzedaż restauracji będzie wiązała się z usunięciem rozpoznawalnych łuków i wycofaniem menu, jednak znaki towarowe na terytorium Rosji mają pozostać.

Jak szacują władze firmy, wartość transakcji sprzedaży ma oscylować w granicach pomiędzy 1,2 a 1,4 miliarda dolarów. Póki co nie podano, czy spółka ma już na oku ewentualnego nabywcę.

Pierwsza restauracja McDonald’s w Rosji została otwarta w centrum Moskwy ponad 30 lat temu, czyli wkrótce po upadku muru berlińskiego. Wiele osób uznało to wtedy za symbol łagodzenia relacji pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Związkiem Radzieckim w okresie tzw. zimnej wojny.

Niesprowokowana agresja Rosji na Ukrainę doprowadziła do tego, że z rosyjskiego rynku wycofało się już wielu największych graczy działających w branży spożywczej. Zaliczyć do nich możemy m.in. Pepsi, Coca-Cola czy Starbucks. Dzisiejsza decyzja McDonald’s jeszcze bardziej odcina Rosjan od globalnych marek.

The Business Post

Poprzedni
nowe obligacje antyinflacyjne

Rząd wprowadza obligacje antyinflacyjne. Oszczędności dalej będą topnieć, ale wolniej

Następny
dochód podstawowy w polsce

Pieniądze za darmo dla każdego. W Polsce przetestują bezwarunkowy dochód podstawowy

Sprawdź także
Total
0
Share