Tworzone przez Sieć Badawczą Łukasiewicz opakowanie zwrotne “e-Pack”, ma zrewolucjonizować rynek e-commerce w Polsce. Po pierwsze będzie trwałe i zdatne do użytkowania przez okres kilku lat, po drugie zwrotne (z systemem zachęt i kar), po trzecie inteligentne – samo wskaże winnego ewentualnego uszkodzenia przesyłki.
E-pack, czyli ekologiczna, inteligentna paczka dla e-commerce
Za projektem e-pack, zwrotnego opakowania dla e-commerce stoją trzy instytuty: Poznańskiego Instytutu Technologicznego, Instytutu Mikroelektroniki i Fotoniki oraz Łódzkiego Instytutu Technologicznego działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz (nazwanej tak na cześć Ignacego Łukasiewicza, wynalazcy lampy naftowej).
Opakowanie ma pomóc zmniejszyć zużycie papieru wykorzystywanego do produkcji jednorazowych opakowań dla branży e-commerce i zniwelować tym samym negatywne skutki ich produkcji dla planety. Co prawda proekologiczne podejście nie polega na jego produkcji z materiałów biodegradowalnych (wykonany jest z tworzywa sztucznego), jednak jak przekonuje w rozmowie z Business Insider Polska dr inż. Michał Grabia, ma ono służyć sklepom i klientom nawet przez kilka lat.
Opakowanie ma być wyposażone w różne czujniki, zaś klasyczna, papierowa etykieta zostanie zastąpiona elektroniczną, co wyeliminuje konieczność drukowania i naklejania jej przez nadawcę przesyłki. Prócz tego, e-pack wyposażony jest w “zamek” otwierany za pomocą aplikacji w smartfonie.
O długość życia ekologicznego opakowania dbać mają specjalne czujniki, które “wskażą winnego” ewentualnego uszkodzenia e-packa. Jak przekonuje w wywiadzie Michał Grabia, system ten pozwoli nie tylko na eliminację uszkodzeń samego e-packa, ale także całej przesyłki, co pozytywnie wpłynie na doświadczenia zakupowe klientów. Zyskać mają także e-sklepy, które w prostszy sposób znajdą winę uszkodzenia w procesie obsługi reklamacji.
— Kiedy przesyłki przestaną być anonimowe i będzie można łatwo wykazać, kto je uszkodził, pojawi się poczucie odpowiedzialności — mówi inżynier w rozmowie z Business Insider Polska.
Po otrzymaniu przesyłki opakowanie trzeba będzie zwrócić np. w przeciągu 48h, co ma być premiowane w bliżej nieokreślony jeszcze sposób. W przypadku opóźnień przewidziane będą jednak kary finansowe.
Jak zaznaczył inżynier, zwrot będzie możliwy zarówno u kuriera, jak i w punkcie partnerskim czy w specjalnych wrzutniach, które miałyby stanąć w okolicy paczkomatów. Chodzi tu o sytuację, w której zaraz po odebraniu przesyłki i wyjęciu z niej zawartości, klient sklepu pozbywa się opakowania, po prostu je oddając. Aktualnie rozmowy w tej sprawie toczą się z największymi operatorami logistycznymi, takimi jak Poczta Polska czy inPost.
Więcej o e-pack możecie przeczytać na stronie Poznańskiego Instytutu Technologicznego.