e-Pack – paczka, która wskaże winnego uszkodzenia przesyłki i zmusi klientów do zwrotu opakowania

e-pack
E-pack ma zastąpić klasyczne opakowania stosowane w branży e-commerce. Zdjęcie ilustracyjne Ferting via Canva.

Tworzone przez Sieć Badawczą Łukasiewicz opakowanie zwrotne “e-Pack”, ma zrewolucjonizować rynek e-commerce w Polsce. Po pierwsze będzie trwałe i zdatne do użytkowania przez okres kilku lat, po drugie zwrotne (z systemem zachęt i kar), po trzecie inteligentne – samo wskaże winnego ewentualnego uszkodzenia przesyłki.

E-pack, czyli ekologiczna, inteligentna paczka dla e-commerce

Za projektem e-pack, zwrotnego opakowania dla e-commerce stoją trzy instytuty: Poznańskiego Instytutu Technologicznego, Instytutu Mikroelektroniki i Fotoniki oraz Łódzkiego Instytutu Technologicznego działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz (nazwanej tak na cześć Ignacego Łukasiewicza, wynalazcy lampy naftowej).

Opakowanie ma pomóc zmniejszyć zużycie papieru wykorzystywanego do produkcji jednorazowych opakowań dla branży e-commerce i zniwelować tym samym negatywne skutki ich produkcji dla planety. Co prawda proekologiczne podejście nie polega na jego produkcji z materiałów biodegradowalnych (wykonany jest z tworzywa sztucznego), jednak jak przekonuje w rozmowie z Business Insider Polska dr inż. Michał Grabia, ma ono służyć sklepom i klientom nawet przez kilka lat.

Opakowanie ma być wyposażone w różne czujniki, zaś klasyczna, papierowa etykieta zostanie zastąpiona elektroniczną, co wyeliminuje konieczność drukowania i naklejania jej przez nadawcę przesyłki. Prócz tego, e-pack wyposażony jest w “zamek” otwierany za pomocą aplikacji w smartfonie.

O długość życia ekologicznego opakowania dbać mają specjalne czujniki, które “wskażą winnego” ewentualnego uszkodzenia e-packa. Jak przekonuje w wywiadzie Michał Grabia, system ten pozwoli nie tylko na eliminację uszkodzeń samego e-packa, ale także całej przesyłki, co pozytywnie wpłynie na doświadczenia zakupowe klientów. Zyskać mają także e-sklepy, które w prostszy sposób znajdą winę uszkodzenia w procesie obsługi reklamacji.

— Kiedy przesyłki przestaną być anonimowe i będzie można łatwo wykazać, kto je uszkodził, pojawi się poczucie odpowiedzialności — mówi inżynier w rozmowie z Business Insider Polska.

Po otrzymaniu przesyłki opakowanie trzeba będzie zwrócić np. w przeciągu 48h, co ma być premiowane w bliżej nieokreślony jeszcze sposób. W przypadku opóźnień przewidziane będą jednak kary finansowe.

Jak zaznaczył inżynier, zwrot będzie możliwy zarówno u kuriera, jak i w punkcie partnerskim czy w specjalnych wrzutniach, które miałyby stanąć w okolicy paczkomatów. Chodzi tu o sytuację, w której zaraz po odebraniu przesyłki i wyjęciu z niej zawartości, klient sklepu pozbywa się opakowania, po prostu je oddając. Aktualnie rozmowy w tej sprawie toczą się z największymi operatorami logistycznymi, takimi jak Poczta Polska czy inPost.

Więcej o e-pack możecie przeczytać na stronie Poznańskiego Instytutu Technologicznego.

Poprzedni
świadectwo charakterystyki energetycznej 2023

Nowy koszt dla właścicieli domów jednorodzinnych. Ale nie tylko

Następny
Wzrost cen we wrześniu

Drogo, coraz drożej. Wzrost cen we wrześniu przekroczył 24 procent

Sprawdź także
Total
0
Share