Jak każdy model logistyczny dropshipping posiada zarówno wady, jak i zalety, do których zaliczyć możemy m.in. znacznie większą bazę towarową czy wyeliminowanie konieczności magazynowania produktów.
W poprzednich wpisach poradnika ABC Dropshippingu w sprzedaży internetowej poruszyłem m.in. to, czym jest dropshipping, jaka jest różnica między dropshippingiem a pośrednictwem, a także jak i kiedy narodził się ten model logistyczny. Nadszedł zatem czas, aby przybliżyć nieco zalety dropshippingu w sprzedaży wysyłkowej.
Zalety dropshippingu
Zalety dropshippingu w sprzedaży wysyłkowej, przy wykorzystaniu bazy towarowej dostawców to m.in.:
- zwiększanie oferty produktowej
- zwiększenie konkurencyjności
- możliwość szybkiej zmiany asortymentu
- przyśpieszenie procesu realizacji zamówień
- brak konieczności powiększania kadry pracowniczej
- wyeliminowanie kosztów
- brak konieczności zawierania umów z przewoźnikami
- zmniejszenie kosztów dostawy
- skupienie się na głównym profilu działalności
Zwiększenie oferty produktowej
Zwiększenie oferty produktowej bez konieczności dokonywania inwestycji towarowych jest jedną z większych korzyści, które niesie dropshipping. Dzięki integracji systemu, na którym bazuje sklep internetowy z systemem magazynowym dostawcy, zyskujemy wirtualny dostęp do produktów, które oferuje np. hurtownia. Pozwala to na szybkie zatowarowanie półek e-sklepu, a tym samym szybki start nowego przedsięwzięcia bez konieczności inwestycji w asortyment.
Zwiększenie konkurencyjności
Dzięki dostępowi do szerokiej bazy produktowej zyskujemy możliwość szybkiego dostosowywania się do potrzeb płynących z rynku, okresowych trendów, etc. Jest to szczególnie istotne w przypadku towarów sezonowych, tudzież produktów, na które wpływ ma panująca w danym okresie moda (ubrania, kosmetyki, etc.).
Możliwość szybkiej zmiany oferowanego asortymentu
Jeśli nasz e-biznes – a dokładniej oferowany przez nasz sklep asortyment – okaże się nietrafiony, nie musimy odsprzedawać go w zaniżonych cenach, aby odzyskać środki, a także usilnie kontynuować nierentownego przedsięwzięcia. Wystarczy “wymienić” oferowany asortyment poprzez usunięcie produktów ze sklepu i integrację z innym dostawą. Wadą jest tu jednak ewentualna utrata pozycji w wyszukiwarkach, w przypadku całkowitej zmiany branży.
Przyśpieszenie procesu realizacji zamówień
Jest to niezwykle istotny czynnik, na który powołuje się większość ankietowanych konsumentów. Wpływ szybkości dostawy na decyzje zakupowe jest nieoceniony. Dzięki dropshippingowi nie musimy sprowadzać zamówionego przez klienta asortymentu, aby następnie nadać go klientowi. Dostawca wyśle go bezpośrednio do konsumenta, gdy tylko otrzyma od Ciebie stosowne zlecenie. Szybkość realizacji zamówienia jest niezwykle istotną kwestią w e-handlu i zdecydowanie możemy zaliczyć ją do zalet dropshippingu.
Brak konieczności powiększania kadry pracowniczej
Kolejną zaletą dropshippingu jest brak konieczności zatrudniania nowych osób, które byłyby odpowiedzialne za pakowanie i wysyłkę produktów. Jest to niezwykle istotne, jeśli dopiero zaczynamy nasz e-biznes. Konieczność stworzenia we własnym przedsiębiorstwie działu odpowiedzialnego za logistykę i wysyłkę wiąże się z kosztami, które głównie w początkowej fazie firmy, mogą zaważyć o jej dalszych losach.
Wyeliminowanie kosztów
Prócz eliminacji kosztów personalnych dropshipping redukuje do minimum opłaty, które musimy ponosić w przypadku własnej bazy produktowej. Stosując dropshipping, nie musimy bowiem wynajmować powierzchni magazynowej.
Brak konieczności zawierania umów z przewoźnikami i zmniejszenie kosztów dostawy
Dzięki efektowi skali dostawca może wynegocjować lepsze ceny dostawy towarów u przewoźników, a tym samym my możemy zaoferować niższe koszty dostawy swoim klientom. Jeśli nie posiadamy dużej sprzedaży i nie wysyłamy miesięcznie setek lub tysięcy paczek, przewoźnicy nie zaoferują nam naprawdę konkurencyjnej oferty. Koszt dostawy jest niezwykle ważnym czynnikiem decyzyjnym wśród konsumentów. Jego obniżenie to kolejna z zalet dropshippingu.
Możliwość skupienia się na głównym profilu działalności
Dzięki zastosowaniu dropshippingu w naszym sklepie internetowym, możemy skupić się wyłącznie na jego promocji i samej sprzedaży oraz obsłudze klienta. Ten aspekt ma spoty wpływ na koszty, które ponosimy, prowadząc nasz e-biznes.
Wymienione powyżej zalety dropshippingu są największymi korzyściami, które osiągamy dzięki stosowaniu zarówno bazy towarowej wielu dostawców, jak i samego oddelegowania wysyłki produktów do dostawcy. Wiele zależy jednak od samej branży i realnych korzyści może być znacznie więcej.
Zajmijmy się teraz wadami, którymi niewątpliwie także obarczony jest dropshipping.