Rozważając start w e-handlu, musimy dokonać wyboru oprogramowania sklepu. Zasadniczo do wyboru mamy dwa rozwiązania. Open Source lub SaaS. Na co się zdecydować? Jakie oprogramowanie sklepu wybrać w przypadku dropshippingu?
Dropshipping. Jakie oprogramowanie sklepu wybrać?
Jednym z najpopularniejszych kanałów sprzedaży, które wymieniliśmy w poprzednim temacie, jest własny sklep internetowy. Wybierany jest on przez znakomitą część firm do prowadzenia własnego e-handlu. Mnogość rozwiązań i łatwy dostęp do nich sprawia, że wzrost liczby e-sklepów jest niezwykle widoczny na przestrzeni ostatnich lat. Wg. raportu Bisnode 2019 wygląda to tak:
W samej tylko pierwszej połowie 2019 roku przybyło ponad 2800 nowych e-sklepów. W ujęciu rocznym było ich zaś o 5013 więcej niż w 2018 roku. Warto dodać tutaj także informację o tym, że w tym samym okresie wykreślono 2224 sklepy internetowe.
Na wzrost popularności e-handlu wpłynęły głównie niedziele niehandlowe, jednak w dobie panującej pandemii COVID-19, raporty będą na pewno znacznie bardziej zaskakujące.
Oprogramowanie sklepu dropshipping. Zanim wybierzesz
Na wstępie zaznaczę od tego, że moim zadaniem nie będzie tutaj ani ich porównanie, ani ocena żadnego z dostępnych rozwiązań – nie byłoby ono obiektywne. Po latach prowadzenia wielu sklepów internetowych wyrobiłem własne zdanie na temat każdego z rozwiązań. Finalnie korzystam wyłącznie z Open Source z niezwykle dużą ilością modyfikacji (już nie było obiektywnie…)
O przygotowanie porównania zarówno SaaS-ów (Software as a Service), jak i Open Source (otwarte oprogramowanie) pokusiło się już wiele osób zarówno na blogach, jak i wszelkiej maści stronach internetowych. Pamiętaj jednak, że wiele z nich stworzonych zostało na potrzeby programu afiliacyjnego (twórcy porównań zarabiają na ewentualnym założeniu konta w danej platformie), co prowadzić może do mylnych wniosków końcowych.
Warto zatem, abyś na wybór platformy, czy skryptu sklepu, poświęcił tyle samo czasu, co na przygotowanie się do współpracy z dostawcą. Zmiana oprogramowania, czy też przejście na inną platformę sklepową w biznesie online, potrafi być niezwykle kłopotliwe, zwłaszcza gdy wydałeś już spore pieniądze na promocję.
Przed wyborem rozwiązania weź pod uwagę jednak kilka czynników. Polecam zwrócić uwagę przede wszystkim na:
Twoje doświadczenie
To zasadniczo będzie wyznacznikiem tego, czy Twój wybór padnie na Open Source, czy SaaS. Niedoświadczonemu w e-commerce, na pierwszy rzut polecam SaaS-y. Są one bowiem stale wspierane przez ich twórców, co pozwala na spokojne prowadzenie sprzedaży, bez konieczności stałej pracy nad samym silnikiem.
Ilość użytkowników / klientów
Ma to kluczowe, w mojej ocenie, znaczenie podczas wyboru stabilnego oprogramowania lub platformy sklepowej. Doświadczeni developerzy, posiadający tysiące klientów, dbają o swoje SaaS-y i stale pracują nad ich ulepszeniami. Oprogramowania Open Source posiadają zaś tysiące / miliony użytkowników, którzy niejednokrotnie tworzą społeczność gotową na pomoc w każdej chwili.
Moduły
Odpowiednia ilość przygotowanych wcześniej dodatków do sklepów internetowych pozwoli na rozwój naszego e-sklepu, bez konieczności zmiany platformy, tudzież oprogramowania, gdy okaże się, że jej podstawowa wersja nie spełnia naszych wymagań.
Pamiętaj, że platformy sklepowe nie udostępniają dostępu do kodu źródłowego, co całkowicie zablokuje możliwość modyfikacji. Co prawda w większości z nich możemy wykupić usługi dodatkowe, jednak z doświadczenia wiem, że wszelkie tego typu usługi, są niebywale kosztowne. Był to główny powód, dla którego zrezygnowałem z platform sklepowych na poczet Open Source.
Niekwestionowanym liderem pod względem ilości modułów / aplikacji w przypadku platform sklepowych jest Shopify (nie, to nie jest reklama), który cieszy się ogromnym zainteresowaniem na świecie. Nasze rodzime platformy jednak wciąż nieustannie pracują nad nowymi dodatkami.
W przypadku handlu na terenie Polski kierowałbym się głównie ilością integracji z zewnętrznymi aplikacjami np. do obsługi księgowej czy platformami typu Allegro. Wiele popularnych na świecie Saas-ów nie posiada rozwiązań wspierających sprzedaż w Polsce – to samo tyczy się Open Source.
Wysokość abonamentu / koszt serwera
Dla niektórych nie będzie to wyznacznikiem, ponieważ wysokość marży, jaką uzyskują na sprzedaży produktów, pozwala na opłacanie ich w najwyższych pakietach, jednak brałbym pod uwagę ten aspekt w przypadku nowego przedsięwzięcia.
Zanim wybierzesz platformę lub zdecydujesz się na Open Source, sprawdź także opłaty, jakie będziesz ponosił za rok. Dość często bowiem dobry marketing tych platform (ale także firm hostingowych) przysłania realne koszty, które będziemy ponosić np. po 12 miesiącach „promocyjnego abonamentu”.
Integracje z dostawcami
To będzie istotny czynnik, którym możesz kierować się podczas wyboru rodzaju oprogramowania. W przypadku Saas-ów większość z nich oferuje już integrację niekiedy z setkami dostawców, co pozwala na niezwykle szybkie rozpoczęcie e-handlu z wykorzystaniem dropshippingu. Pamiętaj jednak o tym, że konkurencja oferująca te same produkty będzie niewiarygodnie duża.
Osobiście nie polecam – i nigdy zapewne tego nie zrobię – korzystania wyłącznie z dostępnych w SaaS integracji z hurtowniami, ponieważ Twój e-sklep nie będzie miał żadnej karty przetargowej w walce o klienta, na i tak już mocno zagęszczonym rynku.
Pokuszę się w tym miejscu o stwierdzenie, że w przypadku wykorzystania SaaS oraz bazy towarowej zintegrowanej już z nim hurtowni, zarabiać będą wyłącznie dwie strony: hurtownia (zysk ze sprzedaży) oraz właściciele platformy (abonament), niekiedy także zintegrowane z SaaS-ami firmy SEO, czy agencje reklamowe.
Szata graficzna
Ma ona znaczenie podczas decyzji, który rodzaj oprogramowania wybrać. Modele SaaS posiadają z reguły kilkanaście wariantów do wyboru, jednak Open Cource typu WooCommerce (to także nie jest reklama) zapewniają niezliczony dostęp do bezpłatnych i płatnych motywów, które są nieustannie tworzone przez wielu autorów z całego świata.
Szybkość
Jakiś czas temu jeden z pracowników Google rozwiał wątpliwości co do wpływu „ciężkiej strony” na wyniki w wyszukiwarce. Podkreślił on bowiem, że wolna strona ma takie same szanse na wysokie pozycje co i ta, która jest doskonale zoptymalizowana.
Szybkość jednak ma niezwykle duże znaczenie, biorąc pod uwagę doświadczenia użytkowników. Warto w tym miejscu wskazać np. Amazon, który w Google Page Speed otrzymuje wyniki: 97/100 na mobile i 99/100 na desktop. Jak widać, giganci stawiają na optymalizację, która ma zapewnić ich użytkownikom najlepsze doświadczenia.
Podczas wyboru platformy polecałbym założenie darmowego konta, a następnie sprawdzenie szybkości sklepu w wersji testowej narzędziami takimi jak Google Page Speed oraz GTmetrix. W przypadku wyboru Open Source będziesz miał znacznie większy wpływ na szybkość Twojego sklepu, począwszy od wyboru serwera, jak i samego szablonu graficznego, a także możliwości zastosowania dodatków służących do optymalizacji.
Wsparcie
Wymieniam na końcu, jednak osobiście polecałbym brać ten czynnik jako główny. Jeśli nie masz doświadczenia w prowadzeniu własnego sklepu internetowego, będzie on bowiem kluczowy zarówno na starcie, jak i w trakcie działalności twojego biznesu.
W przypadku Open Source wsparciem będzie społeczność, która korzysta z danego oprogramowania. W przypadku Presta Shop czy WooCommerce (dodatek do WordPress) jest ona na tyle duża, że bez problemu w kilka minut znajdziesz już gotowe odpowiedzi na Twoje pytania. Jeśli nie, możesz zadać je na jednej z grup FB czy forach internetowych.