Zawody i zarobki: Kim jest i ile zarabia copywriter?

Doświadczony tekściarz jest w stanie zarobić nawet dwie pensje w miesiącu. Średnie wynagrodzenie copywritera nie jest już jednak tak atrakcyjne. Kim jest i ile zarabia copywriter?
ile zarabia copywriter
Kim jest i ile zarabia copywriter? Foto: Ross Hellen via Canva.

Zawód copywritera przeżywa w ostatnim czasie prawdziwy renesans. Coraz więcej osób próbuje swych sił w pisaniu tekstów na blogi, strony informacyjne czy nawet tworząc dłuższe posty w mediach społecznościowych. Ale czy da się z tego wyżyć? Ile zarabia copywriter na umowie, a ile freelancer pracujący dla wielu zleceniodawców?

Advertisement

Kim jest copywriter i czym się zajmuje?

Copywriter jest autorem tekstów. Nie tylko na strony internetowe, ale także ulotki, plakaty czy broszury informacyjne. Praca copywritera polega zatem na tworzeniu różnorakich treści – także tych, które mają nieść wartość merytoryczną, a więc odpowiadać na pytania i doradzać.

Do copywritera należy m.in. stworzenie treści marketingowych, blogowych, opisów produktów, tekstów na strony internetowe, ale także praktycznych i użytecznych poradników czy wpisów blogowych. Wielu copywriterów zajmuje się także tworzeniem treści wyłącznie na potrzeby optymalizacji stron pod wyszukiwarki – SEO copywriter.

Copywriter a dziennikarz

Zawód copywritera niewiele różni się od zawodu dziennikarza. Obaj tworzą treści, które następnie przekazywane są Czytelnikom. Musimy jednak pamiętać, że dziennikarz zbiera informacje dotyczące bieżących wydarzeń lokalnych lub światowych. Copywriter przekazuje zaś wiedzę w danej tematyce i tworzy treści, których celem jest zwykle odpowiedź na pytania użytkowników internetu.

Advertisement

Kolejną różnicą jest to, że copywriter opiera się zwykle na ogólnodostępnych publikacjach, z których czerpie wiedzę podczas tworzenia treści. Dziennikarz musi te informacje pozyskać np. poprzez wywiady czy śledztwa.

Dziennikarze nie zajmują się także tworzeniem treści marketingowych czy poradnikowych. Nie piszą także treści pozycjonujących, ani blogowych. Wielu dziennikarzy przyjmuje jednak zlecenia np. na felietony czy komentarze do bieżących wydarzeń.

Jakie umiejętności powinien mieć copywriter?

Aby zostać copywriterem, należy wykazywać się przede wszystkim biegłością w języku, w którym tworzone są teksty. Brak znajomości zasad ortografii czy interpunkcji oraz ubogie słownictwo skutecznie utrudnią pracę w zawodzie copywritera.

Dobrze jest również znać tematykę, w której chcemy się poruszać. Pisanie tekstów “o wszystkim i niczym” nie jest najlepszym rozwiązaniem. Najlepsi copywriterzy to ci, którzy są jednocześnie specjalistami w danej dziedzinie.

Advertisement

Z uwagi na to, że copywriting polega na jednoczesnym przekazywaniu praktycznych informacji, a także tworzeniu treści zgodnych z zasadami SEO, aby zostać copywriterem w 2022 roku, należy znać przynajmniej podstawy optymalizacji tekstu pod wyszukiwarki, czyli:

  • umiejętnie dobierać słowa kluczowe;
  • odpowiednio rozmieszczać nagłówki;
  • tworzyć krótkie akapity i odpowiedniej długości zdania;
  • zbudować wartościowe meta tytuły i meta opisy;
  • odpowiadać na potrzeby Czytelników, tak aby wydłużyć czas spędzony na stronie.

Copywriter – wykształcenie

Aby rozpocząć pracę w zawodzie copywritera, nie jest wymagane branżowe wykształcenie. Nie potrzebujemy także studiów wyższych. Wiele osób pracujących jako copywriterzy ukończyło np. tylko szkołę średnią, ale pasja do pisania, a także znajomość danej branży spowodowały, że tworzą doskonałej jakości treści.

Pomocne w zawodzie copywritera może być wykształcenie kierunkowe związane z daną tematykę, jednak nie jest ono niezbędne. Wystarczy lekkie pióro, znajomość zasad językowych oraz umiejętność dogłębnego researchu tematów.

Ile zarabia copywriter?

Dobry copywriter jest w stanie zarobić nawet 10 tys. zł miesięcznie. Tak przyzwoite dochody generowane są jednak przez osoby specjalizujące się w określonej tematyce. Zupełnie inaczej wyglądają zarobki copywriterów modowych niż ekspertów w dziedzinie prawa, finansów czy podatków.

Advertisement

Musimy także pamiętać, że wpływ na wynagrodzenie copywritera ma kilka czynników, do których zaliczyć można:

  • doświadczenie i staż pracy;
  • znajomość danej tematyki;
  • poprawność językowa i zasób słów;
  • znajomość zasad SEO i sprawność w poruszaniu się w systemach wspierających pisanie oraz CMS-ach;
  • nastawienie typu: can-do attitude, czyli chęć tworzenia treści, które odrzucają inni copywriterzy;
  • umiejętność pracy pod presją czasu;
  • ilość tworzonych tekstów w skali miesiąca.

Ilość tekstów przygotowywanych w ujęciu miesięcznym jest o tyle istotna, że większość copywriterów pracuje właśnie na akord. Ewentualnie akord + podstawa.

Ile zarabia copywriter za 1000 znaków?

Stawki copywritera za 1000 znaków ze spacjami zaczynają się od 5 zł, a kończą nawet na 150 zł. Tak duży rozstrzał cen spowodowany jest przede wszystkim różnicami w umiejętnościach copywriterów, doświadczeniu, a także tematyce, w której piszą.

Najniższe stawki dotyczą zwykle mody, wyposażenia wnętrz czy urody. Średnia cena za 1000 znaków ze spacjami wynosi w nich około 10 zł. Musimy jednak pamiętać, że wiele zależy od umiejętności optymalizacji tekstu pod kątem SEO. Doświadczony w danej tematyce copywriter i jednocześnie potrafiący tworzyć treści zgodne z SEO, jest w stanie zarobić nawet kilka razy więcej.

Advertisement

Nieco inaczej kształtują się stawki copywriterów za 1000 znaków w tematyce branżowej, jak finanse, medycyna, prawo czy księgowość. Tu cena za 1000 zzs wynosi średnio od 20 do nawet 100 zł. Wpływ na wynagrodzenie copywritera ma również jednak doświadczenie oraz znajomość zasad optymalizacji SEO. Copywriter finansowy, biegły w optymalizacji tekstu otrzyma nawet 150 zł za 1000 zzs. Podobnie w przypadku podatków, medycyny, księgowości czy prawa.

Zarobki copywritera 2021 (etat)

Średnie zarobki copywritera pracującego na etacie w 2021 wynosiły 5300 zł brutto. Dane te podał portal Pracuj.pl na podstawie analizy własnej. Oznacza to, że mediana wynagrodzenia netto w zawodzie copywritera wyniosła dokładnie 3850 zł netto.

Pamiętajmy jednak, że chodzi tu o medianę. Część osób pracujących na etacie zarabiała mniej, część naturalnie więcej.

Zarobki copywritera 2022 (etat)

Z danych udostępnionych przez portal wynagrodzenia.pl wynika, że połowa ankietowanych copywriterów w 2022 roku zarabia pomiędzy 3710 zł brutto a 5600 zł brutto. 25 procent badanych otrzymuje co miesiąc mniej niż 3710 zł i tyle samo więcej niż 5600 zł brutto. Oznacza to, że mediana zarobków copywritera w 2022 roku wynosi dokładnie 4240 zł brutto, czyli 3174 zł netto.

Advertisement

Nieco inaczej prezentują się dane dotyczące zarobków copywriterów w 2022 roku udostępnione przez portal jobted.pl. Raportowana mediana wynagrodzenia brutto wynosi tam bowiem 5600 zł, czyli tyle samo, ile górna granica średniej, wskazana przez portal wynagrodzenia.pl.

Ile można zarobić na copywritingu?

Jak pokazują dostępne dane, copywriter pracujący na etacie, a więc związany tylko z jednym pracodawcą, jest w stanie zarobić średnio około 4500 zł brutto. Nie oznacza to jednak, że doświadczony i ceniący się copywriter nie może zarobić ponad dwa razy tyle. Wiele zależy jednak od tego, czy wykonuje pracę dla jednego podmiotu, czy też jest freelancerem, który współpracuje z wieloma zleceniodawcami.

Copywriter freelancer z odpowiednią wiedzą w danej tematyce, a także bogatym doświadczeniem i umiejętnościami w optymalizacji tekstów, jest w stanie otrzymywać co miesiąc nawet 10 tys. złotych. Szczególnie gdy jest ekspertem w tematyce branżowej.

Czy opłaca się być copywriterem?

Rozważając pracę jako copywriter, musimy zastanowić się, czy posiadamy odpowiednią wiedzę w jakiejś tematyce, a także czy pisanie jest dla nas czymś, z czym chcemy wiązać swoje życie. Zawód copywritera jest zajęciem dość wymagającym, a już na pewno czasochłonnym. Odpowiedni research tematów, kreatywność i samodyscyplina są niezbędne, aby czerpać korzyści z copywritingu.

Advertisement

Jak każdy zawód, copywriting ma zarówno swoje wady, jak i zalety. Plusy i minusy tej branży poniżej.

Zalety copywritingu

Do niewątpliwych zalet copywritingu zaliczyć można przede wszystkim:

  • możliwość pracy dla różnych podmiotów / firm
  • możliwość pracy z dowolnego miejsca na świecie
  • nienormowane godziny pracy
  • poszerzanie wiedzy w określonej tematyce
  • wynagrodzenie

Mimo że średnie zarobki copywriterów pracujących na etacie nie są może zbyt atrakcyjne, to jednak wiele osób zajmujących się tworzeniem tekstów na zlecenie otrzymuje przyzwoite pieniądze, pracując zaledwie 3-4 godziny dziennie.

Wady copywritingu

Aby nie było za słodko, copywriting prócz zalet ma oczywiście także wady. Do największych z nich zaliczyć można m.in.:

Advertisement
  • wielogodzinną pracę przy komputerze
  • nadwyrężanie kręgosłupa i wzroku
  • dużą konkurencję

Osoby, które dopiero rozpoczynają pracę jako copywriter, często oferują zaniżone stawki, z czego chętnie korzystają firmy, którym nie zależy na dobrej jakości treści, a jedynie “zapełnieniu dziury”.

Gdzie szukać pracy w copywritingu?

Aby rozpocząć pracę w copywritingu, możemy podjąć się stażu w redakcjach gazet lub czasopism bądź w agencjach marketingowych. Te ostatnie zaoferują nam dość bogate doświadczenie, a jednocześnie poszerzymy swoją wiedzę w aspekcie optymalizacji treści pod wyszukiwarki.

Zleceń na teksty warto zaś szukać w ogólnodostępnych portalach dla freelancerów, których w ostatnim czasie wciąż przybywa. W Polsce będą to m.in. UseMe czy Oferia. Pomocne mogą być także grupy na Facebooku oraz portale ogłoszeniowe, jak OLX.


Artykuł powstał przy współpracy z wieloletnim copywriterem finansowym.

Advertisement

The Post
Najnowsze
Home
The Advisor
Szukaj